Het feit op zich
dat we een term als
taal gebruiken
zegt al genoeg, zegt hij,
wij moeten
essenties vermijden
het idee van een continuüm
Het feit op zich
dat we een term als
taal gebruiken
zegt al genoeg, zegt hij,
wij moeten
essenties vermijden
het idee van een continuüm
wat een verhelderende conversatie weer… gelukkig is er Holtman nog! ;c) goed bezig
Eindelijk, Eelke, wat context voor je werk! Waarom moeten wij dat er bij verzinnen? Je maakt zo’n congres toch veel belachelijker als wij weten hoe of wat.
En ik begrijp dat ik een gevoelige snaar bij je geraakt hebt. Heel goed. Dát horen De Kunsten te doen.
Dit is een letterlijk vertaalde tekst van een Zeer Geleerd congres, het is het soort inleiding dat je bij zo’n beetje elk poststructuralistisch letterkundig praatje in een of andere vorm wel tegenkomt. Dat het nietszeggend is: natuurlijk, daarom heb ik het ook genoteerd (het betreffende kunstwerk luidt niet voor niets ‘gieren’). Maar het bestaat dus, en ik vond het wel aardig om het op te schrijven. Dat het vervolgens geplaatst wordt, moet je mij niet gaan verwijten.
Nietszeggende teksten vind ik minstens zo interessant als veelbetekenend geneuzel. Daar komt bij: Alsa Remmer begint me aardig de keel uit te hangen. Zij of hij behoort tot het soort van zelf niet producerende zeikstralen, die daarnaast maar een versnelling lijken te kennen: met het schuim op de bek recht vooruit, bloedserieus ten strijde trekkend voor De Kunsten.
Misschien heb je gelijk. Vooral als je ‘vlak en wit 3’ ook leest. Op basis van die twee gedichten vond ik hem intrigerend. Maar hij reikt de lezer inderdaad weinig aanknopingspunten. Ik zou meer van hem moeten lezen om te kunnen oordelen.
Maar lees jouw woorden bij bv. Vlak en Wit II: je maakt het veel intrigerender dan het is.
Een gedicht hoeft zich heus niet bij eerste lezing prijs te geven, maar als de dichter geen enkel houvast of aanknopingspunt biedt, zit je als lezer maar te raden – moet jijzelf dat gedicht schrijven.
En m.i. slaagt Holtman alleen in VenW I erin enige pointers te geven om mee aan de slag te gaan.
Daarnaast vind ik dat het weglaten van interpunctie en het gebruik van halve, onafgemaakte zinnen geen diepte suggereert, maar alleen aangeeft dat de dichter iets niet goed formuleren kan.
Maar ik moet ook B zeggen. Ik heb hier de laatste dagen dingen gelezen waarbij ik de overpeinzing maakte dat men hier aan het uitbollen is. Gelukkig las ik net op tijd Jan Holtman.
Eerlijk gezegd, dat men dit hier durft te plaatsen, maakt me bang voor de toekomst van Krakatau. Komaan Eelke, dit is een miskleun.
Het feit dat zijn woorden
pas waarde krijgen
als hij er het etiket ‘poëzie’ opplakt
zegt al genoeg
je moet
helderheid vermijden
als je niets te zeggen hebt