* – danique corman
Wat is de meerwaarde van mijn gedachten blootleggen
de kaarten van mijn leven laten inzien aan de ijsbrekers
gezond verstand zorgt voor het onmiddellijk smelten gaan van de horizon
druist tegen geweten in, je beproeft mijn gedachtegang zorgwekkend
je kunt geen juiste raadgevingen opgraven; alles al zelf onderzocht
oplossingen zijn onvindbaar omdat hij alleen het je in kan fluisteren
ter twijfel je verzetten aangezien vele afzonderlijk het tastbare accepteren
Ofwel tegen de draad ingaan zoals het negatieve voorbeeld laat bezichtigen
Eeuwig zal men geluk proberen te hervinden na slechte omstandigheden
Ook ik maak hierbij de fout, het is makkelijker om te zoeken naar het dichtstbijzijnde
Jij deed hierbij mijn klokken luiden, herroepen van mijn ziel
Interesse tonen en uitnodigen om een schone lij te beginnen
Tilt me op en kolkt in de ronde, als een gouden blad, wel verdort door de kou
haast deed het de das om, mijn woorden verwelkten achtervolgt met een echo
keuzes zijn bevroren tijdsdelen, bezinken tot het donkerste van de geest
ondergaat een heel proces door ons lichaam komt terecht op een zeef
gevangen in een bodemloze put zonder enige aanwijzingen
waaronder ik lijd, geen hou vast in het leven dat mij doet falen
verlangen naar sterke touwen die mij kunnen vastbinden aan een theorie
bang om nogmaals aan stukken gescheurd achter te blijven op de kille ondergrond
Symbool voor socialiteit van een belangstellende, mijn inzicht
schijnbaar niet geschikt als onderhandeling van deze twee karakteristieken
Vreugde wat telkens komt dagen wanneer ik de regenboog van het leven zie
Alles zal nogmaals spijtig vervagen het is gewoon een kwestie van tijd
Pessimist naar het hoofd geworpen wat ik inderdaad kan bevestigen
Maar vergeet niet; het is de realiteit die wij al te graag willen ontwijken
Betonnen muur zonder enige illustratie, versiert met enkel grijstinten
Simpel en ontzettend compact waar fantasie zich zal herenigen
Woede verstoort evenwicht evenmin, niet fysiek uiten, dat is de zwakteschakel
vervangen worden door onmacht en radeloosheid wat mij doet uitputten
Hoop verzamelt dankzij de plotselinge aandacht die ik toegeworpen kreeg
onverwachts uit de dode hoek gekropen wat de aarde deed schokken
verkrompen lichaam opgerold maar vertoont zich nauwelijks in het openbaar
kronkelt van verdriet, onopmerkzaam wegens verschuilen in het onguur
getrouw bedekken de haren mijn gezicht zodoende verbergen van bevroren emoties
tranen smelten bij nacht te samen met het masker wanneer de ochtend aankomt paraderen
Herhalen is het gevaar wat me geduldig zal opwachten
vermijden is onmogelijk tot ik mij zal omkeren naar de verlichting
Terug komen op mijn vraag der beginne van het gedicht
wat zal mij helpen om vervelende omstandigheden te delen
dag danique,
ik zal eens een paar vermoedens uitspreken:
1. je bent niet ouder dan 17.
2. je gedicht wordt geplaatst als de ultieme uitdaging aan een positieve kritiekcultuur.
het eerste vind ik sympathiek: je hebt een existentialistische fase, denkt na over het aanschaffen van een alpino en een zwarte coltrui, zodat je in geval van nood altijd nog ceo bij apple kunt worden, en na twee fernandes citeer je camus. gooi er een paar breezer bij en je oreert dat god niet bestaat en dat het leven zinloos is.
het tweede is moeilijker, ik ben geen exponent van een positieve kritiekcultuur, ik weet dat het moeite gaat kosten om mijn toetsenbord in bedwang te houden. “dat lijkt toch verdomme niet op een lever”, was een gedachte die ook wel eens door rembrandt heen ging voor hij de schets van een sappig potje lijksnijden in zijn prullenbak flikkerde. jawel, rembrandt had een prullenbak, en als hij ook maar iets waard was als kunstenaar, heeft hij daar dankbaar gebruik van gemaakt.
op dit punt aangekomen zie ik de redactie haar wenkbrauwen optrekken: “wordt ie nou nog positief of hoe zit dat?” ik kom daar direct aan toe, maar ik geef alvast een voorschot: er is een antwoord op je slotvraag “wat zal mij helpen om vervelende omstandigheden te delen”? er is internet, dit medium heeft het delen van vervelende dingen onnoemelijk veel eenvoudiger gemaakt. er wordt me toch een partij persoonlijke ellende geblogd, getweet en geliked, en al je 1800 followers en vrienden lijden met je mee. maar internet heb je al ontdekt, dus op een dag ontdek je ook dat daarmee je vraag is beantwoord en zodoende je gedicht overbodig geworden. dat geeft de broodnodige rust voor de positieve kritiek:
1. neem je eens voor om hetzelfde te zeggen in – pak ‘m beet – 10 regels.
2. haal de ik uit het gedicht. je verwart de poëtische ik met de werkelijke ik. feitelijk interesseert het de lezer niks of het allemaal echt waar is en ook nog eens over je diepste zelf gaat. als het spannend is geschreven neemt de lezer dat welwillend op de koop toe. zoals jij het doet kost het je je vrijheid van schrijven. probeer maar eens hetzelfde gedicht in de derde persoon te schrijven, je zult merken dat je daar een stuk meer plezier aan beleeft. tenslotte mag een hij of zij over iedere bananenschil uitglijden, die een ik zo angstvallig probeert te vermijden. ik heb nog nooit iemand zien lachen om iemand die *niet* in de poep trapte.
3. haal al dat interessanterige gedoe met rare, oubollige en ook foute taal eruit: verkrompen, socialiteit, de vraag der beginne, smelten gaan, ter twijfel, etc. en voor je wat begint te sputteren over dichterlijke vrijheid: die begint pas, als de regels bekend zijn.
4. neem je voor om nooit meer iets bijvoeglijks te willen doen: geen bijzinnen, bepalingen of naamwoorden.
5. denk niet voor de lezer. dat ligt enigszins in het verlengde van dat bijvoeglijkheidsgedoe: de angst om niet begrepen te worden, maakt dat gedichten op een vervelende manier uitleggerig kunnen worden. “hij werd overreden door een auto” wordt dan opeens “hij werd overreden door een grote babyblauwe suv op de hoek van de van ostadestraat toen fatima net uit de nog laat geopende belwinkel kwam”. of al die informatie noodzakelijk is, wordt bepaald door de lijn van je verhaal, 9 van de 10 keer heb je voor begrip van het gedicht al die info niet nodig en iedere mogelijkheid tot verrassen wordt daarin gesmoord. je schrijft sowieso niet voor iedereen, dus zal ook nooit iedereen je begrijpen. als je dat eenmaal snapt, leef je een stuk rustiger. lezers hebben graag de ruimte om in de loop van het gedicht verrast op te kijken en te roepen “verdomd, dat lijkt wel een socialiteit”, dus kauw ze niet alles letterlijk voor.
6. houd het simpel. dat geeft je de mogelijkheid om gedoseerd moeilijk te kunnen doen en dat komt dan veel beter tot zijn recht. jan holtman vertelt iets verder hierboven in 4 regels een heel verhaal over de absurditeit van sociale netwerken en diepe emoties, die 15 thumbsup duren. karin beumkes doet het nog beter: de lezer moet het hele gedicht zelf invullen en bijna elke – eenvoudige – zin zelf volledig maken. karin legt niet uit wat die handjes op de teddybeer doen, de lezer mag dat op zijn eigen manier snappen, zij geeft er niet eens een echte richting aan. wat er *niet* staat, dat is haar gedicht.
zo, ik heb mijn positiefste best wel weer gedaan voor vandaag. nu wil ik kudo’s .
groeten,
roop
Hallo Roop,
Allereerst bedankt voor je berichtje.
1. Inderdaad ik ben 16 jaar en experimenteer graag met woorden.
– gooi er een paar breezer bij en je oreert dat god niet bestaat en dat het leven zinloos is.
Ik doe geen uitspraken over god in slechte zin. Ben er niet mee opgegroeid maar wordt er nu wel mee geconfronteerd oftewel ik ben zoekende. Schrijf uit mijn eigen beleving. Toch zagen aantal mensen een spoor van geloof liggen.
Overigens laat internet alsjeblieft erbuiten. Wat een ellende met Facebook en Twitter. Ik zoek contact zowel verbaal als non-verbaal. Daarbij komt dat ik lichaamstaal belangrijk vind en dus een goed gesprek waarbij je elkaar in de ogen kijkt. Emoties kunt ontdekken.
2. Dat is een hele goede tip!
3. Als de regels bekend zijn, wat bedoel je hier precies mee? Kan je commentaar op woordgebruik wel vinden. Als ik het zal versimpelen is het ook aantrekkelijker voor de mensen om het gedicht te lezen. Net zoals de gedichten inkorten.
4. Ofwel; compacter schrijven; Ruimte over laten voor eigen interpretatie? Wat mijn bedoeling al is… Zelf kan ik alle regels zo makkelijk toelichten maar wil niet de zinnen versimpelen. Men moet verder nadenken en zoeken. Wellicht doe ik het op een verkeerde manier.
5.
6. Ik lees ook steeds meer gedichten sinds ik deze site heb ontdekt. Zo leer je dichters steeds beter te begrijpen. Ook hun “handelsmerk” te herkennen.
Dankjewel, ik leer hier heel veel van.
Ik vind het gewoon heel moeilijk het lijkt alsof ik nergens bij hoor qua literatuur. Had verwacht hier tussen te passen aangezien ik goede reacties kreeg van volwassenen. Eenmaal aangekomen te zijn op het dichters net blijkt anders..
Ga veel pennen en de hoop niet opgeven, ben nog jong.
Was u op vroege leeftijd begonnen met schrijven?
Groeten,
Danique Corman
Terug komen op mijn vraag der beginne van het gedicht
wat zal mij helpen om vervelende omstandigheden te delen
(Internet is niet de oplossing bij dit raadsel.)
Wat zal haar helpen om vervelende ervaringen te delen aan een belangstellende.
Iemand die haar vraagt hoe het gaat. Want vaak wacht men niet op een uitgebreid antwoord. Je wordt verplicht om “prima” te roepen met een eventuele pokerface.